Selectează o Pagină

Centrul de Lingvistică Comparată și Cognitivism al Facultății de Limbi și Literaturi Străine lansează Cercul de Lingvistică Neurocognitivă CELINE, adresat atât studenților, masteranzilor și doctoranzilor cât și cadrelor didactice interesate de neurolingvistică: cum se studiază limbajul în cadrul neuroștiințelor și care sunt principalele descoperiri care s-au făcut până acum.

Invitatul acestei ediții este conf. dr. Anca Sevcenco de la Departamentul de Engleză al Facultății de Limbi și Literaturi Străine din cadrul Universității din București. conf. dr. Anca Sevcenco ne va vorbi despre „Achiziția limbii în contextul tulburării din spectrul autist (TSA)”.

Întâlnirea va avea loc joi, 27 noiembrie, începând cu ora 18:00 și va fi, ca de obicei, online. Cei ce doresc să participe la întâlnire sunt rugați să trimită un e-mail pe adresa paul.buzila@lls.unibuc.ro.

 

Observații despre achiziția limbii în context TSA

Tulburarea din spectrul autismului (TSA) este o tulburare de neurodezvoltare caracterizată de: deficite în comunicarea și interacțiunea sociale și comportamente repetitive (Manual de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mintale, DSM-5 – American Psychiatric Association, 2013). DSM nu include în criteriile de diagnosticare a TSA tulburările de limbă. Acestea apar însă ca specificator în diagnostic (TSA cu sau fără afectare de limbaj asociată).

Există o variație individuală relativ mare în procesul de achiziție a limbii în contextul TSA. Sunt cercetări care indică faptul că un grup restrâns – cei înalt funcționali – nu înregistrează dificultăți notabile de achiziție. Totuși, majoritatea copiilor cu TSA au un profil lingvistic special: încep să vorbească mai târziu decât copii neurotipici și prezintă deficite în domeniul sintaxei și pragmaticii. În plus, există o populație destul de numeroasă cu capacitate minimă de verbalizare.

În acest context, prezentarea de față oferă o trecere în revistă selectivă a studiilor existente despre achiziția limbii în TSA (majoritatea având limba engleză ca obiect de investigație) și se concentrează pe a oferi răspunsuri la următoarele întrebări generale:

  1. Care sunt profilurile lingvistice din TSA?
  2. În achiziția vocabularului: (i) este atenția împărtășită (joint attention) o condiție necesară sau facilitatoare și (ii) în ce măsură se folosesc copiii cu TSA de bias-urile care ghidează achiziția neurotipică (ca bias-ul exclusitivății)?
  3. Ce domenii din sintaxă sunt vulnerabile în achiziție?
  4. Ce capacitate de integrare în discurs (capacitate narativă) au copiii cu TSA?